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Fukuoka Growth 2017-2018: 002. 福岡市のシェアリング・エコノミー Sharing Economy in Fukuoka City

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002. 福岡市のシェアリング・エコノミー Sharing Economy in Fukuoka City

シェアリングがもたらす都市のイノベーション
シェアリングエコノミーの発展度合いは、都市のイノベーションを計る重要なものさしとなります。なぜなら、IoTやAI技術の進化により、高度に効率化された近未来の世界では、シェアリングエコノミーが社会基盤の一つになるからです。
今回は、福岡市でのシェアリングエコノミーの実態について、さまざまな切り口から分析することによって、福岡市でのさらなるイノベーション創出の可能性について考えていきます。
Urban innovations enabled by sharing
The degree of development of the sharing economy is an important measure of a city’s innovation. Since in the near future where highly advanced IoT and AI technology will have improved the society’s efficiency, the sharing economy surely becomes one of social infrastructure.
In this episode, we analyze the actual situation of sharing economy in Fukuoka City from various angles, and think about the possibility of further innovation creation of the city.




最も基礎的なシェアリングアイテムとしての住宅
私たちの生活の中に既に存在しているシェアリングエコノミーとして、住宅を挙げることができます。人間の最も基礎的な「住む」という行為において、どの程度シェアリングが進んでいるのか、ここでは主要都市の持ち家比率の比較をもとに検証します。
福岡市の持ち家比率は、主要都市の中で飛び抜けて低いことが分かります。福岡市の居住者の転出入の多さを裏付けているともいえます。福岡市での空間を貸し借りする文化は、他都市と比較して強く存在してきたことが分かります。
Housing as the most basic shared item
The hosing is an example of sharing economy that already exists in our lives. We will examine how much sharing progresses in the most basic human act of “living”, based on comparison of the ownership ratio of major cities here.
You can see that the ownership ratio of Fukuoka City is far lower than those of the other major cities. It seems to endorse the large number of residents moving in and out of the city. You can see that the culture of lending space in Fukuoka City has existed prominently compared to the other cities.

*以下図表は、首都圏の都市を除く主要大都市比較
*Comparison of Major Cities excluding cities in Tokyo Metropolitan area
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自動車のシェアリングでは地方レベルの福岡
パーソナルモビリティにおいて、自動車は近代以降主要なアイテムとして発展してきました。自家用車、すなわちマイカーの世帯当たりの台数を示すマイカー比率を用いて、モビリティ面でのシェアリングの比較を試みます。
福岡市の世帯あたりのマイカー保有台数は、最も少ない東京23区の約2倍となっており、その他の地方圏の都市とともに高い数値となっています。この結果は、公共交通機関の充実度や、通勤にマイカーを用いる慣習の根強さなども影響しているかもしれません。自動車によるモビリティについては、福岡市でのシェア文化はまだ途上のように思われます。
Fukuoka’s Sharing of Automobiles Is Still on a Par with Other Local Cities.
Speaking of personal mobility, cars have developed as the major item in modern times. We compare the sharing of mobility first examining the number of cars per household.
The number of cars per household in Fukuoka City is about twice the number of the lowest Tokyo metropolitan area, and it is as high as those of the other cities in rural areas. The result may be influenced by the development of public transportation and the perseverance of customs using car for commuting. Regarding mobility by car, the sharing culture of Fukuoka City seems to be still under development.
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タイムズカープラスの意外な多さ
福岡市の自動車モビリティでのシェアリングは、他都市と比較して本当に遅れているのでしょうか?ここでは、カーシェアリング業界において全国でシェアトップを誇るタイムズカープラスの自動車配置台数を都市別に見ていきます。
福岡市は、人口あたりでみても市街化区域面積あたりでみても、大阪市と東京23区に次いで配置台数が多いことが分かります。マイカー比率だけを見ると低いと思われた福岡市での自動車のシェア文化は、意外なことに発達しているのです。大学生を含む若者の比率が高いことが要因している可能性があります。
The Surprising Penetration of Times Car Plus
Is sharing of automobiles in Fukuoka City really lagging compared to other cities? Here, we will look at the number of vehicles deployed by Times Car Plus in each city, which boasts the top share of the market nationwide in the car sharing industry.
The numbers of units deployed in Fukuoka City, both per urbanization area and per population, are next to Osaka City and the 23 wards of Tokyo. The sharing culture of cars in Fukuoka City, which seemed to be low when looking only at the ratio of cars per household, has turned out to be developed. It may be because of the high proportion of young people including college students.
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シェアリング文化の象徴、Airbnbのポテンシャル
日本政府は昨今、ようやく民泊に関する新法を制定しました。これによって、一般住宅での民泊営業が可能になると同時に、旅館業法上の許可や年間営業日数の上限が制度化されました。福岡市は、民泊に関する条例を制定(条件付きで営業日数の制限の緩和やフロント設置義務の緩和など)して民泊を支援していますが、その文化は市民に受け入れられているのでしょうか。
主要都市でのAirbnbの登録件数を比較すると、絶対数では福岡市の登録件数は多いとはいえません。次に、Airbnb登録件数を各都市での旅館業者数とともに比較します。Airbnbは、既存宿泊施設のキャパシティ不足によって発生する市場を取り込んでいる側面が強いといえます。旅館業者1件あたりのAirbnb登録件数を比較すると、福岡市は東京23区、大阪市に次いで高いことが分かります。これは、福岡市の宿泊シェアリングは、東京、大阪に次ぐ比率でビジネス化されていることを物語っています。Airbnbは福岡市内に、日本で初めてのホームシェアリングラボを設立しました。福岡市のポテンシャルの高さを見込んでいるに違いありません。
The Potential of Airbnb, Symbol of Sharing Culture
The Japanese government has recently enacted a new law on vacation rentals. As a result, it became possible to do business in private houses, and at the same time the permission under the Inns and Hotels Act and the upper limit of the number of business days per year were institutionalized. Fukuoka City enacted an ordinance concerning vacation rentals (under certain conditions, restrictions on business days and the obligation to set up the front desk were loosened.) to support vacation rentals. But is the new culture accepted in the society?
Comparing the number of Airbnb registrations in major cities, the number of registrations in Fukuoka City itself is not high. Next, we compare the number of Airbnb registrations with the number of inns and hotels of each city. It can be said that Airbnb has successfully been incorporating the market share’s vacancy caused by the capacity shortage of existing accommodation facilities. When comparing the number of Airbnb registrations per inn, one can see that Fukuoka City has a high figure next to Tokyo’s 23 wards and Osaka City. This tells us that Fukuoka City’s accommodation sharing is being commercialized at a ratio close to Tokyo and Osaka. Airbnb established the first “Home Sharing Lab” in Japan in Fukuoka City. Airbnb is clearly anticipating the growth of Fukuoka City’s potential in the industry.
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自転車のモビリティ利用で優位な福岡市
次に取り上げたいのが、都市の回遊性を担保する最も身近な交通手段である自転車のシェアです。福岡市は、通勤・通学の手段で自転車利用の比率が主要都市で最も高いというデータ(Fukuoka Growth 2013-2014, URC, p.73)があります。福岡市は、当初は放置自転車の問題解決として駐輪場整備に取り組んできました(福岡市の駐輪場整備の実績)。現在では、駐輪場のさらなる整備に加え、自転車通行空間の整備、地下鉄と駐輪場のセット割引定期券「乗っチャリ」を創設するなど、自転車をさらに利用しやすい街づくりが進められています。
Fukuoka City Prevailing in Bicycle Mobility
What to be addressed next is the sharing of bicycles, which is the most familiar means of transportation that ensures cities’ mobility. We have the data that Fukuoka City has the highest ratio of bicycle use in major cities as a means of commuting (Fukuoka Growth 2013-2014, URC, p.73). Initially, Fukuoka City was working on expansion of bicycle parking lots as a solution to illegally parked bicycles (its result in Japanese only: http://www.city.fukuoka.lg.jp/doro-gesuido/cycle/hp/parking.html). Today, in addition to further maintenance of the bicycle parking lots, the maintenance of bicycle lanes, creation of discount scheme of “Nocchari” (Japanese only) for subway and bicycle parking lots, are added promoting the bicycle-friendliness of the city.
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シェアリングエコノミーの新星、Mobikeの福岡上陸
2017年6月、中国を起点に現在は世界各地で自転車シェアリング事業を展開し、ユニコーン企業へと急成長したMobike社は、福岡市に日本で初めての拠点をつくりました。これもシェア文化の普及度と自転車使用率が他都市と比べて高い福岡の可能性に賭けたものといえるでしょう。
Mobike社は、自らを第4世代のシェアサイクルと称しています。これまでのコミュニティサイクル(第3世代)は、ポート(指定された置き場)式がゆえに利便性に限度があり、テクノロジーとしても先進性はありませんでした。しかし、Mobikeはポートの設置を必要とせず(駐輪可能な場所なら乗り捨て可)、更に車体にはGPSとIoT通信機能を搭載し、決済から解錠・施錠、トラッキングまで全てが車体とアプリで完結するようになっています。決済には中国の2大電子通貨のアリペイとWeChatペイが使用でき、ユーザーはアプリ上での簡易な事前登録のみで即サービスを利用できます。
Nova of Sharing Economy, Mobike’s Landing in Fukuoka
In June 2017, Mobike Co. Ltd, which started from China and has developed bicycle sharing business all over the world and has grown rapidly to become a unicorn company, made the first base in Japan in Fukuoka City. This is also an example of Fukuoka’s high acceptance of the sharing culture and high bicycle use rate compared to other cities.
Mobike refers to itself as the 4th generation shared bicycle service. The previous community bicycle (3rd generation) had the limited convenience due to the port (designated station) system, and there was no advanced technology about them. However, Mobike does not require the installation of a port (it can be dropped off where it can be parked), and is equipped with GPS and IoT telecommunication functions on the body, which enables everything from settlement to unlocking / locking and tracking all done within bicycle’s body and application. Alipay and WeChat Pay, China’s two big online payment service providers, can be used for payment, and users can use the service immediately only after easy registration on the application.
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また、Mobike社の公式白書によると、5km以下の移動の場合、マイカー(車)を使った移動よりも、モバイクと公共交通機関を組み合わせた移動のほうが、92.9%の割合で移動時間を短縮できたという結果も出ています(北京市内)。全国的にもコンパクトに都心機能が集約している点で定評がある福岡においては、ほとんどの市内の移動が5km以内に収まります。さらに、駐輪場の整備が進んでいる福岡市は、シェアサイクル事業に最も適した都市として、東京や大阪に先駆けて選ばれたと考えられます。
Also, according to Mobike’s official white paper, in 92.9% of the cases of moving within 5 km, travels using a combination of Mobike and public transportation systems result in the less travel time than travels using cars (Beijing City). In Fukuoka, which has a reputation for being a compact city nationwide, most travels in the city fits within 5 km. In addition, Fukuoka City, where the maintenance of bicycle parking lots is progressing, is considered to be the first city to be the most suitable city for the shared bicycle business, over Tokyo and Osaka.




福岡市のシェアリングエコノミー拡大への課題
ここまで福岡市のシェアリングエコノミーに関する実態を考察した結果、他都市と比較して福岡市はシェアリングエコノミーとの親和性が高い側面を多く確認できました。しかし、日本社会は未だシェアリングエコノミーの普及に向けた課題を多く抱えています。例えば、中国の現状を見てもわかる通り、シェア文化の発展にはスマートフォンとそれに紐付いた電子決済の普及が大きな条件となります。日本では両者の融合は進んでおらず、スマートフォンに搭載されたアプリと決済の即時性によるイノベーションが進みにくい状態となっているのです。
このような課題の解決に向けて、福岡市が先行して取り組むことができれば、シェアリングエコノミーを推進し、都市イノベーションを進展させることができるはずです。たとえば、福岡地域圏内で発行されているIC決済カードを完全に一本化し、その利用に公共・民間ともに共通の割引やプレミアムをつければ、利用率を現在よりも飛躍的に上昇させることは可能となるでしょう。これをスマートフォンと一体化すれば、シェアリングビジネスでの地域通貨として活発に利用されると考えられます。
英国では今年はじめて、現金での決済額が全決済額の半分を下回りました。英国はMobike社がアジア圏外で最初に進出した国です。スウェーデンのように2030年に現金をすべてなくすという目標を立てる国も出てきました。世界ではキャッシュレス化が進んでいない国や地域は少なくなりはじめています。それに伴い、シェアリングエコノミーも進展しているようです。この時代の流れに、福岡市が上手く乗ることができるかどうかが問われています。
Challenges for expansion of the sharing economy in Fukuoka City
As a result of examining the recent status about the sharing economy of Fukuoka City, we confirm that Fukuoka City shows high compatibility with the sharing economy. However, Japanese society still faces many challenges towards the spread of the sharing economy. For example, as you can see from the present situation in China, the spread of smartphones and electronic payment tied with the phones is a great prerequisite for the development of the sharing culture. In Japan, the integration of the two has not progressed, which makes innovation supported by the simultaneity of payment within the application installed difficult to happen.
If Fukuoka City could tackle to solve such problems, we should be able to promote the sharing economy and therefore the city’s innovation. For example, if all the IC payment cards issued within the Fukuoka area are completely unified and a discount or premium was given to both the public and private sectors for its use, it would be possible to dramatically increase the use rate. And if they were integrated with smartphones, it could be actively used as a local payment method for the sharing businesses.
In the UK, payment amount by cash became less than half of the total payment amount in the county for the first time this year. Britain is the first country outside Asia which Mobike’s service entered. Sweden has set the goal of eliminating all cash by 2030. In the world, there are fewer and fewer countries and areas where the culture of being cashless has not progressed. Along with that, the sharing economy seems to be progressing as well. It is now questioned whether Fukuoka City can successfully catch this trend.
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テキスト:研究員 滝本 一馬
Text: Researcher, Kazuma TAKIMOTO

 

バックナンバー Previous issues: http://urc.or.jp/category/research_publication/publication/fukuokagrowth-2017
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